دلار روی 5هزار و 200تومان شد؛ مسئولان دولتی در سیبل قرار گرفتند خط و نشان مجلس برای نرخ ارز

سکه به 2 میلیون تومان نزدیک‌تر شد
فاطمه آقایی‌فرد| بازارها چنان اقتصاد کشور را شوکه کرده‌اند که هر اتفاق بد با اتفاق بدتر دیگری فراموش که نه، عادی می‌شود. سال 97 با جهش بی سابقه قیمت دلار آغاز شد و با شیرین‌کاری‌های بازار طلا و سکه ادامه پیدا کرد. چه کسی فکر می‌کرد روزی سکه بهار آزادی یک میلیون و 760 هزار تومانی شود و هر گرم طلای 18 عیار به 163 هزار تومان برسد. حالا همه این اتفاق‌ها افتاده و مسئولان اقتصادی را دستپاچه کرده است. حالا مجلس برای بانک مرکزی خط و نشان می‌کشد و بازار هم کار خودش را می‌کند. گوش هیچ کس هم بدهکار فریادها نیست. رئیس کمیسیون اقتصادی گفته است ناکارآمدی در مدیریت ارزی کشور بسیار مشهود است این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند اتفاقا افزایش لجام گسیخته نرخ ارز در بازار آزاد کاملا مدیریت شده انجام گرفته است.
حالا به نظر می‌رسد کار بانک مرکزی بیخ پیدا کرده؛ صدای اولتیماتوم بهارستانی‌ها یکبار دیگر به گوش بانک مرکزی رسیده تا قصه دلار پنج هزار و 100 تومانی باردیگر روی خط رسانه‌ها و شبکه‌های پرمخاطب مجازی قرار بگیرد. دیروز در صبح بارانی پایتخت، وقتی در برخی از ساعات دلار به کانال پنج هزار و 200 تومانی هم رسید، بانک مرکزی برای سومین بار در تیررس بهارستانی‌ها قرارگرفت. اولین‌بار در پاییز سال گذشته بود که کمیسیون اقتصادی مجلس به بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات مالی و اعتباری هشدار داد؛ روزهای آخر پاییز بود که رئیس مجلس، بانک مرکزی را تهدید کرد که در صورت عدم تسریع در حل مشکلات سپرده‌گذاران رفتارش را با این بانک تغییر خواهد داد. نزدیک به دو ماه بعد هم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پایان اولتیماتوم مجلس به بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات خبر داد تا بانک‌ها را موظف به رعابت مصوبه شورای پول و اعتبار کند.
حالا با گذشت تقریبا دو ماه از آخرین اخطار مجلسی‌ها به بانک مرکزی و خیز بی‌سابقه دلار، یکبار دیگر صدای اولتیماتوم بهارستانی‌ها بلند شده است و خبرهای قابل‌توجهی درباره ساماندهی بازار ارز به گوش می‌رسد. به نظر می‌رسد این‌بار رنگ و بوی این اخطارها تغییر کرده است از آنجایی‌که حالا بر اساس گزارش‌ها مجلس برای مدیریت بازار ارز اتمام حجت کرده است.


آنطورکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به مهر گفته است: « هفته آینده با بانک مرکزی اتمام حجت می کنیم در صورت عدم مدیریت بازار ارز، این طرح در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.» نماینده مردم کرمان با تاکید بر لزوم مدیریت فضای روانی بازار ارز توسط بانک مرکزی گفت: «مشکل اصلی در بازار ارز عدم مدیریت صحیح بازار توسط بانک مرکزی است. ناکارآمدی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز کاملا مشهود است. نمونه بارز آن اقداماتی بود که سال گذشته بانک مرکزی انجام داد.»
به گفته محمد رضا پورابراهیمی : «بانک مرکزی بعد از اینکه بنده در مجلس تذکر دادم و از آقای رئیس مجلس خواستم با رئیس جمهور صحبت کند تا بازار ارز را مدیریت کنند، جلسه گذاشت و در تصمیم غیرکارشناسی، نرخ سود سپرده را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دادند.این عمل نه تنها التهابات بازار ارز را کاهش نداد، بلکه موجب تحمیل هزینه سنگینی به بانک ها شد.»
پورابراهیمی اظهار داشت: «بانک ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیرکارشناسی نرخ سود سپرده ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت. در اثر این تصمیم اشتباه تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک ها جابه جا شد. به عبارت دیگر منابعی به بانک ها وارد نشد، بلکه حساب ها از سپرده کوتاه مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند. امکان دارد بخش جزئی هم منابع جذب شده باشد اما شک ندارم که عمده منابع فقط جابه جا شدند.»
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: «در اثر این اقدام غیر کارشناسی نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد. البته آقایان در بانک مرکزی اعلام کردند که این هزینه که در اثر افزایش سود سپرده ها به بانک تحمیل شد را جبران خواهند کرد.»
ایجاد حساب‌های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح طرح مجلس برای اصلاح نظام ارزی کشور گفت: ایجاد حساب‌های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی از موضوعات مهم طرح مجلس هستند.
نماینده مردم کرمان افزود: در دولت های نهم و دهم پس از التهابات بازار ارز، افرادی که به بانک‌ها برای دریافت سپرده ارزی خود مراجعه کردند، بانک ها اعلام کردند که ارز نداریم. بعد هم گفتند که ریالی تسویه کنید، آن هم ریالی آزاد نه، به صورت ریالی مبادله ای قصد تسویه حساب های ارزی را داشتند؛ این امر خیانت نظام بانکی کشور در حق مردم بود. بانک مرکزی نیز در این خیانت ناظر بود. از آن لحظه تا امروز کسی به حساب سپرده ارزی اعتماد ندارد. این امر موجب سرگردانی حساب های ارزی شده است. طبق برآورد ما طی سال های گذشته ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی وارد کشور نشد و به حساب های ارزی بانک‌های خارجی انتقال یافت.
این اقتصاددان مجلس تصریح کرد: بانک مرکزی برای کاهش التهابات بازار ارز در ابتدا باید اعتمادسازی نسبت به حساب سپرده ارزی را در دستور کار خود قرار می داد. حساب سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی باید مجددا در بازار اقتصادی ایران فعال شود و سود سپرده نیز به آن اختصاص یابد. این امر موجب می شود حجم عظیمی از منابع ارزی به داخل کشور بازگردد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل دو بانک برای باز کردن حساب سپرده های ارزی پیش بینی شوند و بانک مرکزی نیز حفظ این منابع را ضمانت کند.
این اقتصاددان مجلس تک نرخی شدن نرخ ارز را از مفاد طرح مجلس خواند و گفت: نرخ ارز در صرافی‌ها، تحویل به مردم برای فعالان اقتصادی متفاوت است که این امر شرایط خاصی را ایجاد کرده است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: چند نرخی بودن نرخ ارز تنها موجب فساد در اقتصاد کشور است.
نماینده مردم کرمان با بیان اینکه ارز مبادله ای تنها به کالاهای اساسی اختصاص می یابد، گفت: بانک مرکزی باید اعلام کند که چه اقداماتی انجام داده است که نرخ کالاهای اساسی در دست مردم به همان نرخ ارز مبادله‌ای باشد. به عنوان مثال برنجی که با ارز مبادله ای وارد می شود، در خرده فروشی ها به نرخ ارز آزاد به مردم فروخته می‌شود.
چه خبر از چهارراه ‌استانبول؟
دیروز تا لحظه تنظیم این گزارش، حوالی ساعت چهار و 30 دقیقه عصر، قیمت دلار به پنج هزار و 167 تومان رسیده بود. حالا همه آن‌هایی‌که خبرهای ارزی را رصد می‌کنند و قصه دنباله‌دار جهش دلار در سال جدید را پیگیری می‌کنند، به خوبی می‌دانند که قیمت این ارز نسبت به آخرین روزهای کاری سال 96، نزدیک به 300 تومان افزایش یافته است. آنطورکه مصطفی خانزادی، یکی از فعالان بازار ارز، درباره حال و هوای این‌روزهای دلار به «همدلی» می‌گوید: قیمت دلار نسبت به روز پنج‌شنبه حدود 150 تومان بالاتر رفته است.»
او با یادآوری روزهای اول کاری در آغاز همین امسال ادامه می‌دهد : «از روز 14فروردین‌ماه که صرافی‌ها به طور رسمی شروع به کار کردند تا به امروز، قیمت دلار 170 تومان تا 200 تومان بالا رفته است اما در مقابل بسیاری از صرافی‌ها خلوت هستند و خبری از شلوغی‌های گذشته در بازار نیست.» این‌روزها با بالا رفتن لحظه به لحظه نرخ ارز، بازار شایعات هم داغتر از گذشته شده است. به گفته برخی از کاربران در شبکه‌های مجازی، قیمت دلار به زودی به مرز 6 هزار تومان هم خواهد رسید. این در حالی است که به گفته فعالان بازار، هرگونه اظهارنظری درباره قیمت‌ها فعلا زود است و باید منتظر اقدام بانک مرکزی برای مدیریت بازار بود. خانزادی که حتی رسیدن دلار به چهار هزار و 500 تومان را که در روزهای آخر اسفند سال گذشته رقم خورد، را کاملا ناباورانه می‌خواند ادامه می‌دهد: «حتی فکر نمی‌کردیم که قیمت دلار به چهار هزار و 500 تومان برسد؛ اما در مجموع بعید می‌دانم که قیمت‌ها به روال گذشته بازگردد و متاسفانه ارزش ریال روز به روز در حال سقوط است.» او حال و هوای این‌روزهای بازار را این‌طور تشریح می‌کند: «بر خلاف گذشته مردم در تکاپوی خرید نیستند، فقط کاسب‌ها و دلال‌ها دلار را با قیمت پنج هزار و 150 تومان می‌خرند و با قیمت پنج هزار و 200 تومان به فروش می‌رسانند؛ نرخ دلار بانکی هم چهار هزار و 900 تومان است.»
یکی دیگر از فعالان بازار ارز نیز به «همدلی» می‌گوید: «بانک مرکزی به یک سری صرافی‌های معتبر دلار داده است؛ این صرافی‌ها به تعدادت محدود، یعنی حدود هزار تا سه هزار دلار، از بانک مرکزی ارز می‌گیرند و این دلارها را حدود هشت تا 10 تومان بالاتر از قیمت بانک مرکزی به فروش می‌رسانند.» این فعال بازار ارز در ادامه می‌گوید: «هم‌اکنون کسانی که در مقابل صرافی‌ها برای خرید دلار صف بسته‌اند تنها مسافران و افرادی هستند که پاسپورت دارند.»
با همه این اوصاف کسی نمی‌داند تا یک ساعت دیگر در بازارها چه اتفاقی خواهد افتاد چه برسد به آنکه یک کارشناس بتواند آینده بازار ارز را پیش‌بینی کند.
سایر اخبار این روزنامه
تکلیف استعفای شهردار تهران امروز مشخص می‌شود روز موعود نجفی موسیقی خیابانی، از هنر و سرگرمی تا راهی برای کسب درآمد نت‌های بی‌سقف دلار روی 5هزار و 200تومان شد؛ مسئولان دولتی در سیبل قرار گرفتند خط و نشان مجلس برای نرخ ارز توصیه‌های مکنزی به شرکت‌های ایرانی برای خروج از گردنه بحران اقتصادی 97 اگر لازم بود با سود صفر درصد کار کنید نگاهی به هنرمندی‌های آقای پدیده؛ هیر و ویر عالم موسیقی تکرار فاجعه قتل آتنا، ستایش و اهورا،این بار برای ندا، کودک ۶ ساله افغان توسط مردی 43 ساله در مشهد گفت‌وگوی «همدلی» با عبدالله ناصری و بررسی روند حصر و رفتارهای اخیر رئیس دولت‌های نهم و دهم مهدی پازوکی اقتصاد ایران و چه بایدکردهای 97 در سالگرد حمله مشابهی در استکهلم سوئد ورود خودروی ون به جمعیت در شهر مانستر آلمان حداقل ۴ کشته و ۳۰ زخمی برجای گذاشت درفاصله ۳ هفته مانده به پایان فصل؛ پرسپولیس برای چهارمین بار به مقام قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران رسید